Oppimisen tuki ja erityisopetus lukiossa

Op­pi­mi­sen tuki lu­ki­os­sa

Opis­ke­li­jal­la on lu­ki­o­lain mu­kai­ses­ti oi­keus saa­da eri­tyis­o­pe­tus­ta ja muu­ta tu­kea op­pi­mi­seen­sa yk­si­löl­lis­ten tar­pei­den­sa mu­kaan, jos hä­nel­lä on esi­mer­kik­si kie­lel­lis­ten eri­tyis­vai­keuk­sien tai mui­den op­pi­mis­vai­keuk­sien vuok­si vai­keuk­sia opin­nois­saan. Ope­tus­hen­ki­lös­tö to­teut­taa op­pi­mi­sen tuki­toi­met yh­teis­työ­nä. Ope­tus­hen­ki­lös­tön täy­tyy ar­vi­oi­da tuen tar­vet­ta opin­to­jen alus­sa sekä sään­nöl­li­ses­ti myös opin­to­jen ede­tes­sä.

Tuki­toi­met

Opis­ke­li­jaa opet­ta­vat opet­ta­jat suun­nit­te­le­vat tuki­toi­met yh­des­sä opis­ke­li­jan kans­sa. Yh­teis­työ­tä teh­dään myös mui­den mah­dol­lis­ten asi­an­tun­ti­joi­den kans­sa. ​Opet­ta­ja tu­kee ja oh­jaa opis­ke­li­jan op­pi­mis­ta moni­puo­li­sil­la ope­tus- ja ar­vi­oin­ti­me­ne­tel­mil­lä. Ai­neen­o­pet­ta­ja oh­jaa opis­ke­li­jaa käyt­tä­mään omal­le oppi­ai­neel­leen omi­nai­sia opis­ke­lu­stra­te­gi­oi­ta. ​
Opis­ke­li­jan op­pi­mis­ta voi­daan tu­kea myös tar­jo­a­mal­la tuki­o­pe­tus­ta tai muu­ta opis­ke­li­jan tar­peen mu­kais­ta tu­kea. Opis­ke­li­jan op­pi­mis­ta voi­daan tu­kea myös tar­jo­a­mal­la eri­lai­sia hy­vin­voin­tia ja op­pi­mis­ta edis­tä­viä opin­to­ja, jot­ka an­ta­vat tu­kea esi­mer­kik­si opis­ke­lu­tai­toi­hin, elä­män­hal­lin­taan tai eri oppi­ai­nei­den opis­ke­luun.​
Op­pi­mi­sen tuen ta­voit­tee­na on tu­kea opis­ke­li­jaa eri­lai­sis­sa op­pi­mi­seen liit­ty­vis­sä haas­teis­sa, joi­ta voi­vat olla esi­mer­kik­si lu­ke­mi­sen ja kir­joit­ta­mi­sen vai­keus eli luki­vai­keus, hah­mot­ta­mi­sen vai­keus, kes­kit­ty­mi­sen ja tark­kaa­vuu­den haas­teet, jak­sa­mi­sen pul­mat jne. Opis­ke­li­jal­la ei tar­vit­se olla to­det­tua op­pi­mi­sen- tms. haas­tet­ta saa­dak­seen tu­kea opis­ke­luun­sa. Tuen tar­ve voi joh­tua vaik­ka­pa sai­ras­te­lus­ta tai hei­kois­ta opis­ke­lu­tai­dois­ta.

Eri­tyis­o­pet­ta­ja

Lu­ki­ol­la on oma pää­toi­mi­nen eri­tyis­o­pet­ta­ja Tuu­la Kos­ma. Vas­taan­otto­tila on lu­ki­o­ti­lo­jen toi­sen ker­rok­sen huo­nees­sa D219.

Eri­tyis­o­pe­tus on eri­tyis­o­pet­ta­jan an­ta­maa ope­tus­ta, joka tu­kee ai­neen­o­pe­tus­ta.  Op­pi­mi­sen tuen ja eri­tyis­o­pe­tuk­sen tar­koi­tuk­se­na on tu­kea opis­ke­li­jaa lu­kio-opin­to­jen suo­rit­ta­mi­ses­sa ja jat­ko-opin­toi­hin siir­ty­mi­ses­sä sekä edis­tää hä­nen hy­vin­voin­ti­aan ja jak­sa­mis­taan. Opis­ke­li­jal­la on oi­keus saa­da tu­kea riip­pu­mat­ta sii­tä, mis­tä syis­tä tu­el­le on tar­vet­ta.

Eri­tyis­o­pet­ta­ja ei anna min­kään op­pi­ai­neen eri­tyis­o­pe­tus­ta, vaan hä­nen teh­tä­vän­sä on mm. aut­taa opis­ke­li­jaa löy­tä­mään so­pi­va op­pi­mis­tyy­li ja opis­ke­lu­tek­nii­kka. Eri­tyis­o­pet­ta­jan joh­dol­la suun­ni­tel­laan mah­dol­li­sia tuki­toi­mia yh­teis­työs­sä ai­nee­no­pet­ta­jien kans­sa. Op­pi­mi­seen liit­ty­vät tuen tar­peet ja tuki­toi­met kir­ja­taan Op­pi­mi­sen tuen suun­ni­tel­maan, joka löy­tyy opis­ke­li­jan Wil­mas­ta tuki-väli­leh­del­tä. Eri­tyis­o­pet­ta­ja kar­toit­taa op­pi­mi­sen haas­tei­ta, te­kee lu­ki-­tes­tauk­sia ja te­kee tar­vit­ta­via lau­sun­to­ja sekä aut­taa eri­tyis­jär­jes­te­ly­iden ha­ke­mi­ses­sa yli­op­pi­las­ko­kei­siin.

Kai­kil­le en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­joil­le teh­dään myös kie­lel­lis­ten tai­to­jen alku­kar­toi­tus eli ns. lu­ki­seu­la.

Ku­raat­to­ri- ja psy­ko­lo­gi­pal­ve­lut

Opis­ke­li­ja­huol­to­lain no­jal­la myös lu­ki­os­sa on saa­ta­vil­la kou­lu­ku­raat­to­rin ja kou­lu­psy­ko­lo­gin pal­ve­lui­ta.
Kou­lu­ku­raat­to­ri aut­taa opis­ke­li­joi­ta mo­niin eri­lai­siin elä­män­ti­lan­tei­siin liit­ty­vis­sä on­gel­mis­sa. Ylei­sim­piä syi­tä ta­paa­mi­sil­le ovat opis­ke­luun, so­si­aa­li­siin suh­tei­siin, mie­li­a­laan, opis­ke­lu­mo­ti­vaa­ti­oon, ar­jen hal­lin­taan ja kes­kit­ty­mi­seen liit­ty­vät huo­let. Moni lu­ki­o­lai­nen tu­lee täy­si-ikäi­sek­si opin­to­jen­sa ai­ka­na, jol­loin it­se­näis­ty­mi­seen liit­ty­vät asi­at tu­le­vat ajan­koh­tai­sik­si. Täl­löin kou­lu­ku­raat­to­ri aut­taa ja oh­jaa opis­ke­li­joi­ta toi­meen­tu­loon ja asun­to­a­si­oi­hin liit­ty­vis­sä ky­sy­myk­sis­sä. Kou­lu­ku­raat­to­ril­le voi va­ra­ta ajan oma­toi­mi­ses­ti tai oh­jau­tua huol­ta­jan, opet­ta­jan, ter­vey­den­hoi­ta­jan tai kou­lu­psy­ko­lo­gin kaut­ta. Ku­raat­to­ri­pal­ve­lut ovat opis­ke­li­jal­le va­paa­eh­toi­sia ja luot­ta­muk­sel­li­sia.

Kou­lu­psy­ko­lo­gi tu­kee opis­ke­li­joi­den psyyk­kis­tä ja so­si­aa­lis­ta hy­vin­voin­tia sekä ter­vet­tä iän­mu­kais­ta kas­vua ja ke­hi­tys­tä. Hän tar­jo­aa psy­ko­lo­gis­ta asi­an­tun­te­mus­taan ja tu­ke­aan opis­ke­luun. Kou­lu­psy­ko­lo­giin voit olla yh­tey­des­sä mm. ala­vi­rei­syy­den, ah­dis­tu­nei­suu­den ko­ke­mus­ten, ar­kuu­den, jän­nit­tä­mi­sen, stres­sin, eri­lais­ten krii­sien, jak­sa­mi­sen pul­mien ja op­pi­mis­vai­keuk­sien vuok­si.
Kou­lu­ku­raat­to­rin ja kou­lu­psy­ko­lo­gin työs­ken­te­ly pai­not­tuu oh­jauk­seen ja neu­von­taan. Käyn­neil­lä kar­toi­te­taan opis­ke­li­jan elä­män­ti­lan­net­ta ja tuen tar­vet­ta. Tar­peen mu­kaan opis­ke­li­ja oh­ja­taan jat­ko­tut­ki­muk­siin ja/tai -hoi­toon. Kou­lu­ku­raat­to­ri ja kou­lu­psy­ko­lo­gi toi­mi­vat tar­vit­ta­es­sa link­ki­nä kou­lun ja eri yh­teis­työ­ta­ho­jen vä­lil­lä. He osal­lis­tu­vat kou­lun yh­tei­söl­li­seen opis­ke­li­ja­huol­to­ryh­mään oman alan­sa asi­an­tun­ti­joi­na.

Kou­lu­ku­raat­to­rit Tea Sa­vo­lai­nen ja He­le­na Här­kä­nen ovat ta­vat­ta­vis­sa Man­sik­ka­lan kou­lu­kes­kuk­ses­sa, huo­ne D101. Hei­hin voi ot­taa yh­teyt­tä:
• pu­he­li­mit­se tai teks­ti­vies­til­lä Tea p. 040-8389483, He­le­na p. 040-6256492 (Tea a ja b -ryh­mät, He­le­na c, d ja e-ryh­mät  sekä IB) tai  Wil­man kaut­ta
Säh­kö­pos­ti tea.sa­vo­lai­nen@ekh­va.fi, he­le­na.har­ka­nen@ekh­va.fi

Kou­lu­psy­ko­lo­gi Juha Kor­ho­nen on ta­vat­ta­vis­sa Man­sik­ka­lan kou­lu­kes­kuk­ses­sa so­pi­muk­sen mu­kaan.
• ta­paa­mis­ajan tai kon­sul­taa­ti­o­ajan so­pi­mi­nen mie­lel­lään Wil­man kaut­ta
• yh­tey­den­otto pu­he­li­mit­se p. 040-6469924
Säh­kö­pos­ti juha.kor­ho­nen@ekh­va.fi

Opin­to-opasLuku­vuo­si 2025-202621.5.2025