Oppimisen tuki ja erityisopetus lukiossa
Oppimisen tuki lukiossa
Opiskelijalla on lukiolain mukaisesti oikeus saada erityisopetusta ja muuta tukea oppimiseensa yksilöllisten tarpeidensa mukaan, jos hänellä on esimerkiksi kielellisten erityisvaikeuksien tai muiden oppimisvaikeuksien vuoksi vaikeuksia opinnoissaan. Opetushenkilöstö toteuttaa oppimisen tukitoimet yhteistyönä. Opetushenkilöstön täytyy arvioida tuen tarvetta opintojen alussa sekä säännöllisesti myös opintojen edetessä.
Tukitoimet
Opiskelijaa opettavat opettajat suunnittelevat tukitoimet yhdessä opiskelijan kanssa. Yhteistyötä tehdään myös muiden mahdollisten asiantuntijoiden kanssa. Opettaja tukee ja ohjaa opiskelijan oppimista monipuolisilla opetus- ja arviointimenetelmillä. Aineenopettaja ohjaa opiskelijaa käyttämään omalle oppiaineelleen ominaisia opiskelustrategioita.
Opiskelijan oppimista voidaan tukea myös tarjoamalla tukiopetusta tai muuta opiskelijan tarpeen mukaista tukea. Opiskelijan oppimista voidaan tukea myös tarjoamalla erilaisia hyvinvointia ja oppimista edistäviä opintoja, jotka antavat tukea esimerkiksi opiskelutaitoihin, elämänhallintaan tai eri oppiaineiden opiskeluun.
Oppimisen tuen tavoitteena on tukea opiskelijaa erilaisissa oppimiseen liittyvissä haasteissa, joita voivat olla esimerkiksi lukemisen ja kirjoittamisen vaikeus eli lukivaikeus, hahmottamisen vaikeus, keskittymisen ja tarkkaavuuden haasteet, jaksamisen pulmat jne. Opiskelijalla ei tarvitse olla todettua oppimisen- tms. haastetta saadakseen tukea opiskeluunsa. Tuen tarve voi johtua vaikkapa sairastelusta tai heikoista opiskelutaidoista.
Erityisopettaja
Lukiolla on oma päätoiminen erityisopettaja Tuula Kosma. Vastaanottotila on lukiotilojen toisen kerroksen huoneessa D219.
Erityisopetus on erityisopettajan antamaa opetusta, joka tukee aineenopetusta. Oppimisen tuen ja erityisopetuksen tarkoituksena on tukea opiskelijaa lukio-opintojen suorittamisessa ja jatko-opintoihin siirtymisessä sekä edistää hänen hyvinvointiaan ja jaksamistaan. Opiskelijalla on oikeus saada tukea riippumatta siitä, mistä syistä tuelle on tarvetta.
Erityisopettaja ei anna minkään oppiaineen erityisopetusta, vaan hänen tehtävänsä on mm. auttaa opiskelijaa löytämään sopiva oppimistyyli ja opiskelutekniikka. Erityisopettajan johdolla suunnitellaan mahdollisia tukitoimia yhteistyössä aineenopettajien kanssa. Oppimiseen liittyvät tuen tarpeet ja tukitoimet kirjataan Oppimisen tuen suunnitelmaan, joka löytyy opiskelijan Wilmasta tuki-välilehdeltä. Erityisopettaja kartoittaa oppimisen haasteita, tekee luki-testauksia ja tekee tarvittavia lausuntoja sekä auttaa erityisjärjestelyiden hakemisessa ylioppilaskokeisiin.
Kaikille ensimmäisen vuoden opiskelijoille tehdään myös kielellisten taitojen alkukartoitus eli ns. lukiseula.
Kuraattori- ja psykologipalvelut
Opiskelijahuoltolain nojalla myös lukiossa on saatavilla koulukuraattorin ja koulupsykologin palveluita.
Koulukuraattori auttaa opiskelijoita moniin erilaisiin elämäntilanteisiin liittyvissä ongelmissa. Yleisimpiä syitä tapaamisille ovat opiskeluun, sosiaalisiin suhteisiin, mielialaan, opiskelumotivaatioon, arjen hallintaan ja keskittymiseen liittyvät huolet. Moni lukiolainen tulee täysi-ikäiseksi opintojensa aikana, jolloin itsenäistymiseen liittyvät asiat tulevat ajankohtaisiksi. Tällöin koulukuraattori auttaa ja ohjaa opiskelijoita toimeentuloon ja asuntoasioihin liittyvissä kysymyksissä. Koulukuraattorille voi varata ajan omatoimisesti tai ohjautua huoltajan, opettajan, terveydenhoitajan tai koulupsykologin kautta. Kuraattoripalvelut ovat opiskelijalle vapaaehtoisia ja luottamuksellisia.
Koulupsykologi tukee opiskelijoiden psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia sekä tervettä iänmukaista kasvua ja kehitystä. Hän tarjoaa psykologista asiantuntemustaan ja tukeaan opiskeluun. Koulupsykologiin voit olla yhteydessä mm. alavireisyyden, ahdistuneisuuden kokemusten, arkuuden, jännittämisen, stressin, erilaisten kriisien, jaksamisen pulmien ja oppimisvaikeuksien vuoksi.
Koulukuraattorin ja koulupsykologin työskentely painottuu ohjaukseen ja neuvontaan. Käynneillä kartoitetaan opiskelijan elämäntilannetta ja tuen tarvetta. Tarpeen mukaan opiskelija ohjataan jatkotutkimuksiin ja/tai -hoitoon. Koulukuraattori ja koulupsykologi toimivat tarvittaessa linkkinä koulun ja eri yhteistyötahojen välillä. He osallistuvat koulun yhteisölliseen opiskelijahuoltoryhmään oman alansa asiantuntijoina.
Koulukuraattorit Tea Savolainen ja Helena Härkänen ovat tavattavissa Mansikkalan koulukeskuksessa, huone D101. Heihin voi ottaa yhteyttä:
• puhelimitse tai tekstiviestillä Tea p. 040-8389483, Helena p. 040-6256492 (Tea a ja b -ryhmät, Helena c, d ja e-ryhmät sekä IB) tai Wilman kautta
Sähköposti tea.savolainen@ekhva.fi, helena.harkanen@ekhva.fi
Koulupsykologi Juha Korhonen on tavattavissa Mansikkalan koulukeskuksessa sopimuksen mukaan.
• tapaamisajan tai konsultaatioajan sopiminen mielellään Wilman kautta
• yhteydenotto puhelimitse p. 040-6469924
Sähköposti juha.korhonen@ekhva.fi