Imatran yhteislukion poissaoloihin puuttumisen malli
Mikäli alle 18-vuotias opiskelija on poissa oppitunneilta, huoltajan tulee mahdollisimman pian selvittää poissaolo Wilmaan. Täysi-ikäisyyden saavutettuaan opiskelijat selvittävät poissaolonsa itse, elleivät he halua antaa sitä huoltajiensa tehtäväksi.
Kaikki poissaolotunnit on selvitettävä välittömästi Wilmassa. Mikäli opiskelijalle kertyy useita poissaoloja opintojaksolle (viimeistään, kun poissaoloja on viisi), opettaja arvioi opiskelijaa kuultuaan, onko opintojakson jatkaminen mahdollista. Jos ei, seuraa K-merkintä (opintojakso keskeytynyt).
Oikeus suorittaa opintojakso voidaan myös evätä liiallisten poissaolojen vuoksi riippumatta poissaolon syystä, jos opettaja katsoo, ettei hän voi arvioida opintojaksoa puuttuvan näytön vuoksi. Tällöinkin opiskelija saa K-merkinnän.
Ellei poissaoloselvityksiä ole saatu päättökokeeseen mennessä, on opintojakson opettajalla oikeus todeta opintojakso keskeytyneeksi (K-merkintä)
Luotettavasti selvitettyjä poissaoloja voi korvata lisätehtävillä opettajan harkinnan mukaan.
Mikäli opiskelija ei sairauden takia pääse osallistumaan opintojakson päättöpäivään, huoltajan tulee ilmoittaa asiasta koululle ennen koetta. Akuutissa tilanteessa huoltaja ilmoittaa poissaolosta päättöpäivän aamuna opintojakson opettajalle ensisijaisesti Wilma-viestillä tai puhelimitse. Vaihtoehtoisesti opiskelija voi esittää lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön antaman todistuksen sairaudestaan.
Mikäli opiskelija on aiheellisesti ollut poissa opintojakson päättökokeesta, hänellä on oikeus suorittaa koe uusintakuulustelussa.
ENNALTAEHKÄISY
KOULUSSA VIIHTYMINEN, OSALLISUUS JA YHTEISÖLLISYYS SITOUTTAVAT LUKIO-OPISKELUUN
- Yhteisöllinen opiskeluhuolto koskee jokaista lukion henkilökuntaan kuuluvaa.
- Lukion toimintatavat tukevat lukioon kiinnittymistä ja hyvinvointia.
- RO opiskelijaryhmänsä lähiohjaajana seuraa poissaoloja ja niiden määrää aktiivisesti.
- Aineenopettajat merkkaavat poissaolot Wilmaan heti.
- Lukiossa opiskelijan omalla toiminnalla on suuri merkitys muidenkin opiskelijoiden viihtymiseen.
HUOLI PUHEEKSI 12 H/20 H
Selvittämättömiä poissaoloja 12 oppituntia tai selvitettyjä poissaoloja 20 oppituntia periodissa
- Ryhmänohjaaja ottaa poissaolot puheeksi opiskelijan ja huoltajien kanssa välittömästi poissaoloja havaittuaan. RO kirjaa yhteydenoton muistiin.
- Aineenopettaja vie huolensa eteenpäin RO:lle.
- RO konsultoi opiskeluhuoltoa poissaoloista ja pohditaan jatkotoimenpiteitä.
- Lastensuojelullisen huolen herätessä ollaan yhteydessä lastensuojeluun.
- Sovitaan työnjaosta ja vastuuhenkilöstä.
POISSAOLOT JATKUVAT 20H/ 40 H
Selvittämättömiä poissaoloja 20 oppituntia tai selvitettyjä poissaoloja 40 oppituntia
- RO/OPO/LEO kutsuu koolle tarvittaessa yksilöllisen opiskelijahuoltoryhmän kokouksen.
- Ryhmänohjaaja selvittää poissaolon syyt (terveydelliset, psyykkiset, oppimiseen liittyvät…)
- Lisätään opinto-ohjausta sekä muuta tukea (erityisopettaja, kuraattori, koulupsykologi…)
- Lukion tukitoimet ja seuranta käynnistetään.
- Lastensuojeluilmoituksen tekemistä harkitaan tilanteen ja tarpeen vaatiessa.
LUKION TUKI EI OLE RIITTÄVÄÄ
Kun aiemmat tukitoimet eivät riitä
- Lukion tukitoimet ja seuranta tarkistetaan (RO/OPO/LEO)
- Lastensuojeluilmoitus tehdään, mikäli tarvetta siihen ilmenee.
- Sovitaan opiskelijalle yhteyshenkilö lukiossa sekä sovitaan seurannasta.
- Ulkopuolisten toimijoiden kartoittaminen tueksi.
- Muiden opiskeluvaihtoehtojen/sairasloman pohtiminen/ oppivelvollisuuden keskeytys määräajaksi.
Aina kun opiskelijan tilanne huolestuttaa, aikuiset keskustelevat asiasta opiskelijan kanssa. Jos opiskelija itse huomaa vaikeuksia opiskeluissa, asiasta kannattaa jutella ryhmäohjaajan tai opiskeluhuollon edustajan kanssa. Mitä aiemmin haasteisiin puututaan yhdessä, sitä helpommin päästään asiassa eteenpäin.
Opinto-opasLukuvuosi 2024-202519.4.2023