Imatran yhteislukion poissaoloihin puuttumisen malli

Jos alle 18-vuo­ti­as opis­ke­li­ja on pois­sa oppi­tun­neilta, huol­ta­jan tu­lee mah­dol­li­sim­man pian sel­vit­tää pois­sa­olo Wil­maan. Täy­si-ikäi­syy­den saa­vu­tet­tu­aan opis­ke­li­jat sel­vit­tä­vät pois­sa­o­lon­sa itse, ell­ei­vät he ha­lua an­taa sitä huol­ta­jien­sa teh­tä­väk­si.

Kaik­ki pois­sa­olo­tun­nit on sel­vi­tet­tä­vä vä­lit­tö­mäs­ti Wil­mas­sa. Mi­kä­li opis­ke­li­jal­le ker­tyy usei­ta pois­sa­o­lo­ja opin­to­jak­sol­le (vii­meis­tään, kun pois­sa­o­lo­ja on vii­si), opet­ta­ja ar­vi­oi opis­ke­li­jaa kuul­tu­aan, onko opin­to­jak­son jat­ka­mi­nen mah­dol­lis­ta. Jos ei -> K (opin­to­jak­so kes­key­tet­ty)

Oi­keus suo­rit­taa opin­to­jak­so voi­daan myös evä­tä lii­al­lis­ten pois­sa­o­lo­jen vuok­si riip­pu­mat­ta pois­sa­olon syys­tä, jos opet­ta­ja kat­soo, ett­ei hän voi ar­vi­oi­da opin­to­jak­soa puut­tu­van näy­tön vuok­si -> K

Ell­ei pois­sa­olo­sel­vi­tyk­siä ole saa­tu päät­tö­ko­kee­seen men­nes­sä, on opin­to­jak­son opet­ta­jal­la oi­keus to­de­ta opin­to­jak­so kes­key­ty­neek­si -> K

Luo­tet­ta­vas­ti sel­vi­tet­ty­jä pois­sa­o­lo­ja voi kor­va­ta lisä­teh­tä­vil­lä.

Jos opis­ke­li­ja ei sai­rau­den ta­kia pää­se osal­lis­tu­maan opin­to­jak­son päät­tö­ko­kee­seen, huol­ta­jan tu­lee il­moit­taa asi­as­ta kou­lul­le en­nen ko­et­ta. Akuu­tis­sa ti­lan­tees­sa huol­ta­ja il­moit­taa pois­sa­o­los­ta koe­aa­mu­na opin­to­jak­son opet­ta­jal­le ensi­si­jai­ses­ti Wil­ma-vies­til­lä tai pu­he­li­mit­se. Toi­nen vaih­to­ehto on, että opis­ke­li­ja esit­tää lää­kä­rin tai muun ter­veys­vi­ran­o­mai­sen an­ta­man to­dis­tuk­sen sai­rau­des­taan.

Jos opis­ke­li­ja on ai­heel­li­ses­ti ol­lut pois­sa opin­to­jak­son päät­tö­ko­kees­ta, hä­nel­lä on oi­keus suo­rit­taa koe uu­sin­ta­kuu­lus­te­lus­sa.

EN­NAL­TA­EH­KÄI­SY

KOU­LUS­SA VIIH­TY­MI­NEN, OSAL­LI­SUUS JA YH­TEI­SÖL­LI­SYYS SI­TOUT­TA­VAT LU­KIO-OPIS­KE­LUUN

  1. Yh­tei­söl­li­nen opis­ke­lu­huol­to kos­kee jo­kais­ta lu­ki­on hen­ki­lö­kun­taan kuu­lu­vaa.
  2. Lu­ki­on toi­min­ta­ta­vat tu­ke­vat lu­ki­oon kiin­nit­ty­mis­tä ja hy­vin­voin­tia.
  3. RO opis­ke­li­ja­ryh­män­sä lähi­oh­jaa­ja­na seu­raa pois­sa­o­lo­ja ja nii­den mää­rää ak­tii­vi­ses­ti.
  4. Ai­neen­o­pet­ta­jat merk­kaa­vat pois­sa­olot Wil­maan heti.
  5. Lu­ki­os­sa opis­ke­li­jan omal­la toi­min­nal­la on suu­ri mer­ki­tys mui­den­kin opis­ke­li­joi­den viih­ty­mi­seen.

HUO­LI PU­HEEK­SI 12 H/20 H

Sel­vit­tä­mät­tö­miä pois­sa­o­lo­ja 12 oppi­tun­tia tai sel­vi­tet­ty­jä pois­sa­o­lo­ja 20 oppi­tun­tia pe­ri­o­dis­sa

  1. Ryh­män­oh­jaa­ja ot­taa pois­sa­olot pu­heek­si opis­ke­li­jan ja huol­ta­jien kans­sa vä­lit­tö­mäs­ti pois­sa­o­lo­ja ha­vait­tu­aan. RO kir­jaa yh­tey­den­oton muis­tiin.
  2. Ai­neen­o­pet­ta­ja vie huo­len­sa eteen­päin RO:lle.
  3. RO kon­sul­toi opis­ke­lu­huol­toa pois­sa­o­lois­ta ja poh­di­taan jat­ko­toi­men­pi­tei­tä.
  4. Las­ten­suo­je­lul­li­sen huo­len he­rä­tes­sä ol­laan yh­tey­des­sä lu­ki­on omaan so­si­aa­li­työn­te­ki­jään.
  5. So­vi­taan työn­ja­os­ta ja vas­tuu­hen­ki­lös­tä.

POIS­SA­OLOT JAT­KU­VAT 20H/ 40 H

Sel­vit­tä­mät­tö­miä pois­sa­o­lo­ja 20 oppi­tun­tia tai sel­vi­tet­ty­jä pois­sa­o­lo­ja 40 oppi­tun­tia

  1. RO/OPO/LEO kut­suu kool­le tar­vit­ta­es­sa yk­si­löl­li­sen opis­ke­li­ja­huol­to­ryh­män ko­kouk­sen.
  2. Ryh­män­oh­jaa­ja sel­vit­tää pois­sa­olon syyt (ter­vey­del­li­set, psyyk­ki­set, op­pi­mi­seen liit­ty­vät…)
  3. Li­sä­tään opin­to-oh­jaus­ta sekä muu­ta tu­kea (eri­tyis­o­pet­ta­ja, ku­raat­to­ri, kou­lu­psy­ko­lo­gi…)
  4. Lu­ki­on tuki­toi­met ja seu­ran­ta käyn­nis­te­tään.
  5. Las­ten­suo­je­lu­il­moi­tuk­sen te­ke­mis­tä har­ki­taan ti­lan­teen ja tar­peen vaa­ties­sa.

LU­KI­ON TUKI EI OLE RIIT­TÄ­VÄÄ

Kun ai­em­mat tuki­toi­met ei­vät rii­tä

  1. Lu­ki­on tuki­toi­met ja seu­ran­ta tar­kis­te­taan (RO/OPO/LEO)
  2. So­si­aa­li­huol­lon mu­kai­nen yh­tey­den­otto tai las­ten­suo­je­lu­il­moi­tus teh­dään, mi­kä­li pois­sa­olot an­ta­vat sii­hen syyn.
  3. So­vi­taan opis­ke­li­jal­le vas­tuu­hen­ki­lö lu­ki­os­sa sekä so­vi­taan seu­ran­nas­ta.
  4. Ulko­puo­lis­ten toi­mi­joi­den kar­toit­ta­mi­nen tu­ek­si.
  5. Mui­den opis­ke­lu­vaih­to­eh­to­jen/sai­ras­lo­man poh­ti­mi­nen/ oppi­vel­vol­li­suu­den kes­key­tys mää­rä­a­jak­si.

Aina kun opis­ke­li­jan ti­lan­ne huo­les­tut­taa, ai­kui­set kes­kus­te­le­vat asi­as­ta opis­ke­li­jan kans­sa.

– jos opis­ke­li­ja itse huo­maa vai­keuk­sia opis­ke­luis­sa, asi­as­ta kan­nat­taa ju­tel­la ryh­mä­oh­jaa­jan tai opis­ke­lu­huol­lon edus­ta­jan kans­sa.

– mitä ai­em­min haas­tei­siin puu­tu­taan yh­des­sä, sitä hel­pom­min pääs­tään asi­as­sa eteen­päin.

–  tar­vit­ta­es­sa kou­lul­ta ol­laan yh­tey­des­sä myös ko­tiin ja tie­dus­tel­laan, mi­ten koti­väki nä­kee ti­lan­teen.

Yh­des­sä hyvä tu­lee!

Opin­to-opasLuku­vuo­si 2024-202519.4.2023